З 28 серпня 2025 року Господарський кодекс України втрачає чинність, на його місце приходить закон “Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб”. Це означає, що норми, які регулювали господарські відносини, перейдуть під регуляцію Цивільного кодексу, а також будуть введені певні обмеження щодо створення нових юридичних осіб певних форм.

Однією з головних причин, через яку багато фахівців підтримують скасування ГК, є дублювання його норм з іншими нормативними актами, зокрема Цивільним кодексом України. Крім того є такі, що створюють правові колізії і плутанину у практичному застосуванні.

Критики скасування ГК наголошують, що його ліквідація призведе до серйозних прогалин у законодавстві. ГК містить низку ключових норм, що визначають основні поняття господарської діяльності, господарських відносин, а також спеціальні вимоги до підприємств різних форм власності.

Основні цілі прийняття законопроекту 6013 про скасування Господарського кодексу:

  1. Корпоратизація всіх державних, комунальних підприємств також – перетворення їх на ТОВ чи АТ. Внесення певних змін в правове регулювання використання майна таких підприємств.
  2. Більш прозоре управління майном таких юридичних осіб – з публічним проведенням закупівель, обов’язковою публікацією звітності, участю в аукціонах.

Основні зміни та їх вплив на бізнес:

  • Припинення дії Господарського кодексу: З 28 серпня 2025 року норми ГК, що регулювали укладення, зміну та розірвання господарських договорів, втрачають чинність. 

Перехід до регулювання Цивільним кодексом:

Господарські відносини тепер регулюватимуться переважно Цивільним кодексом, що передбачає уніфікацію підходів до статутної діяльності, захисту кредиторів і працівників. 

Обмеження щодо створення нових юридичних осіб:

Заборонено створення нових юридичних осіб у деяких організаційно-правових формах, зокрема державних та комунальних підприємств, споживчих кооперативів, об’єднань юридичних осіб. 

Зміни в управлінні майном державних та комунальних підприємств:

Забороняється закріплення майна на праві господарського відання та оперативного управління. 

Зміни для приватних підприємств:

Приватні підприємства мають час до 28 серпня 2028 року для приведення статутів у відповідність до нового законодавства, інакше будуть діяти за правилами, встановленими для ТОВ. 

Перехід КНП до КНТ:

Комунальні некомерційні підприємства (КНП) мають бути перетворені на комунальні некомерційні товариства (КНТ).

Яких суб’єктів стосується: Які дії необхідно зробити: 
підприємств, єдиним учасником (засновником) якого є держава, крім: 
(1) підприємств, щодо яких відкрито провадження у справі про банкрутство та (2) державних некомерційних підприємств 
протягом 6 місяців (28.08.2025-28.02.2026), учасники (засновники) або інші уповноважені суб’єкти таких підприємств мають прийняти рішення про їх припинення (перетворення або ліквідацію) 
підприємств, єдиним учасником (засновником) яких є територіальна громада (територіальні громади) протягом 6 місяців (28.08.2025-28.02.2026) уповноважений орган місцевого самоврядування може прийняти рішення про їх припинення (перетворення або ліквідацію) 
державних та комунальних некомерційних підприємств упродовж 3 років мають провести окремі зміни щодо найменування та організаційно-правової форми 
приватних, дочірніх, іноземних підприємств, підприємств об’єднань громадян (релігійних організацій, профспілок), підприємств споживчої кооперації та їх правонаступників мають упродовж 3 років привести у відповідність свої статути та внутрішні положення, а після спливу 3 років -більшість з них мають змінити своє регулювання, якщо не будуть припиненні 
суб’єктів, яким майно належить на праві господарського відання та на праві оперативного управління після спливу 3 років положення таких обмежено-речових прав на майно втратить чинність 
державних підприємств, господарських товариств, у статному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належить державі або іншому господарському товариству, у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать державі протягом 6 місяців (28.08.2025-28.02.2026) мають оприлюднити звітність у повному обсязі  

Юридичні особи, створені як об’єднання підприємств: 

  • не скасовуються, а перейменовуються на «об’єднання юридичних осіб» із повним перенесенням положень в Закон; 
  • керуються законодавством про об’єднання юридичних осіб незалежно від прийняття ними рішення про зміну найменування та державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу (п. 12 ст. 17 Закону); 
  • заборон щодо подальшого існування чи припинення Законом не визначено.  

Заборона створення низки ОПФз 28.08.2025 року (ч. 1 ст. 13 Закону): 

  • державних комерційних/державних некомерційних підприємств, казенних підприємства; 
  • комунальних комерційних/комунальних некомерційних підприємств; 
  • спільних комунальних підприємств; 
  • приватних, іноземних, дочірніх підприємств; 
  • підприємств об’єднання громадян (релігійних організацій, профспілок); 
  • підприємств споживчої кооперації.  

Функціонування заборонених ОПФ: 

  • в перехідний період (28.08.2025-28.08.2028.) – на них поширюється дія ЗУ «Про ТОВ та ТДВ» у випадках, якщо відповідні правовідносини не врегульовані їхніми статутами та іншими законами; 
  • після спливу перехідного періоду – якщо не прийнято рішення про припинення, то: 
  • до регулювання діяльності таких підприємств застосовуються положення З.У. «Про ТОВ та ТДВ» (що регулюють діяльність ТОВ); 
  • статути таких підприємств у частині, що суперечить З.У. «Про ТОВ та ТДВ», є недійсними (!!!) (п. 14 ст. 17).  

1.6. Інші види суб’єктів господарювання, які визначені за ГК України, але не увійшли до Закону (підприємства з іноземними інвестиціями, фермерські господарства, виробничі кооперативи, сільськогосподарські кооперативи, сільськогосподарські кооперативні об’єднання, кредитні спілки, орендні, сімейні підприємства): 

  • такі види юридичних осіб є чинними; 
  • здійснюють свою діяльність відповідно до норм ЦК України та спеціального законодавства; 
  • заборони щодо їх створення не вводиться, правовий статус залишається аналогічний тому, який існує і тепер (тільки без регулювання нормами ГК).

Джерело: Верховна Рада України, Ліга Закон

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються дані ваших коментарів.